اطلاعات عمومی, بیماری ها, پرندگان, مقالات, نگهداری

پرریزی کاسکو (به اصلاح تو لک رفتن)

دلایل پرریزی کاسکو

دلایل پرریزی کاسکو – طوطی سانان در حالت طبیعی سالی یک الی دو مرتبه وارد دوره پرریزی شوند.

گاهی در بین افراد پیش آمده است که پرنده ایی را که بیمای دارد به عنوان پرنده ایی که در دوران پرریزی هست خریداری کنند. در ادامه مطلب شما به خوبی متوجه خواهید شد که پرنده بیمار است یا در دوره لک به سر میبرد.

کاسکو هم همچون تمام طوطی سانان در دوره پرریزی روزانه تعدادی پر از دست میدهد و پرهایی جدید جایگزین آنها می شود. در این دوره هم پرهای ریز (پرهای قاصدکی) و هم پرهای بلند(شاه پرها) به صورت طبیعی از بدن پرنده میریزند. این پرها از غلاف در می آیند و ساقه ی آنها خونی نیست. در این دوره هیچ کجا از بدن پرنده لخت نمی شود و با ریزش هر پر یک پر جدید جایگزین آن می شود.

در صورتی که مشاهده موارد زیر پرنده مورد نظر شما بیمار است:

  • بخشی از بدن پرنده کاملا لخت شده باشد و هیچ پری نداشته باشد
  • ساقه پرها خونی باشند
  • کل بدن کاسکو یا بخشی از آن پوشش پنبه ایی داشته باشد.(حالت پرکنی طوطی)
  • جویدن ساقه پرها یا کندن پرها از قلاف توسط خود پرنده
  • شکستن پرها از وسط

پریزی کاسکو

دلایل پرریزی کاسکو

طوطی سانان به خصوص کاسکو ها در طول روز چندین مرتبه پرآرایی می کنند. به نوعی می توان گفت پرهای خود را شانه می کنند اما با منقار. پر ریزی به طور طبیعی با تغغیر فصل انجام می شود و هیچ علت دیگری ندارد. در بعضی از مواقع پرندگانی که در اسارت زندگی می کنند با تغییر دما محیط هم وارد این دوره می شوند.

آبتنی پرندگان:

کاسکو هم همچون دیگر طوطی ها گرده پر (شوره های سفید) دارد. در فصل های گرم هفته ایی یکی الی دو مرتبه و در فصول سرد سال هفته ایی یک مرتبه نیاز به آبتنی دارد.

پرها در ابتدا در غلاف هستند و سپس غلاف ها میشکنند و پرهای نمایان سپس رشد میکنند. بعضی از غلاف ها شکسته نمی شوند و این کار با پرآرایی توسط خود طوطی انجام می شود. پرندگان بعد از هربار استحمام تا چندین دقیقه مشغول پرآرایی میشوند. پس آبتنی دراین دوره فراموش نشود.

رژیم غذایی در دوره پرریزی

در این دوره کاسکو نیاز به کلسیم و پروتئین و املاح معدنی بیشتری هست. پس باید رژیم غذایی پرنده بر پایه کلسیم و املاح معدنی باشد.

مواد غذایی همچون:

  • سبزیجات
  • صیفی جات
  • جوانه ها
  • پلت

در این دوره باید از مواد غذایی طبع سرد مصرف کنند. در صورتی که از هر ماده غذایی طبع گرم استفاده کردید در کنار آن از عرق کاسنی یا یک ماده غذایی طبع سرد استفاده کنید.

مکمل دوره پرریزی

همانطور که توضیح داده شد پرندگان در این دوره نیاز به کلسیم بیشتری دارند. پس در کنار مکمل های ضروری که یکی از واجبات پرندگان است بایستی از مکمل پرسازی استفاده کنید. مانند موتا ویت ورسل لاگا یا نکتون بیو.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “پرریزی کاسکو (به اصلاح تو لک رفتن)

  1. کورش گفت:

    عزیز به جای این همه تگ توضیح می نوشتی مفید تر نبود احیانا. 4 خط متنه 6 صفحه تگ. منی هم دنبال اطلاعاتم فوقش 5 ثانیه تو سایتت میمونم.

    1. ahmadahmadi گفت:

      درود کورش عزیز
      فرمایش شما کاملا صحیح است.متن اصلاح شد.
      این متن مربوط به اوایل راه اندازی سایت هستش و مشکل داشت. ممنونم از توجه شما

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

  4. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  5. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *